donderdag 5 maart 2009

Staat voor het grijpen

Hieronder een tekstje over hoe het er misschien wel uitziet in het hoofd van iemand die een staatsgreep pleegt. Eigenlijk dus volkomen misplaatst. En ik weet ook niet waarom ik het op mijn blog zet, maar soit, 't staat hier nu toch al dus ik kan het even goed opsturen e:

Hij greep de staat, zij grepen de staat,
Jij grijpt de staat, wij grijpen de staat,
Ik zal de staat grijpen.

Want ik, dat is eerste persoon, dat is beter dan tweede en derde persoon. Ik zal eerste persoon zijn. Ik zal eerste persoon geweest zijn. Zo hoort het toch. Wat ben je nu echt geweest in je leven als je niet eens je eigen correcte grammaticale persoon bent geweest. Een eerste persoon, een ik, moet toch zichzelf zijn. En het zit nu eenmaal in mijn eerste persoonlijkheid om de eerste te willen zijn. Ik ben ik en jij bent jij. Ik ben eerste persoon en jij tweede. Zo hoort het toch?

En wat zou het ook, de staat een grijpen? Dat is toch gewoon traditie? Mijn zusje werd toch ook besneden? Jij hebt toch ook de macht gegrepen? Wie ben je nu helemaal als je niet een keer een staat hebt gegrepen? Als je niet een keer bent opgekomen voor je recht als eerste persoon?

En wat zou het ook, de staat eens grijpen? Het is toch maar een klein staatje? Een klein greepje dus. Ik vraag niet veel hoor. Zeg gewoon Meneer het Staatshoofd tegen me. Dat verdien ik toch als eerste persoon? Al is het maar voor eventjes…

2 opmerkingen:

  1. Hey Cé,
    Das me allemaal wel wat daar met die staatsgrepen. je zou het in ieder geval niet slecht kunnen doen als Afrikaanse president, het is natuurlijk gemakkelijk om beter te doen als je voorgangers.
    We (ik, Marian en vrienden uit limburg) zijn vorige week gaan skiën in Tignes, weet je nog? Dat is de plaats waar we voor het eerst kennis hebben gemaakt met jou en waar onze prachtige vriendschap is begonnen, ik vond het wel jammer dat je er deze keer niet bij was, we konden je zeker gebruiken voor de ambiance er in te brengen na een vermoeiende dag snowboarden. Ik weet niet of je de helling nog kunt herinerren onder de skilift waar je keer op keer af wou komen, maar waar je keer op keer op je doos ging?, wel die helling heb ik opnieuw gedaan , maar dan met Marian en ze zal het niet gauw vergeten. maar wat zit ik hier nu over sneeuw te praten tegen ne gast die al weken zijn hoofdje laat grillen onder de Afrikaanse zon?
    Laat ze daar maar eens goed zien wat een Cé al wel niet kan doen,
    De groeten en tot soon
    Ward

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Cé,

    Eerst en vooral, blij dat alles daar wat rustiger is geworden! Maar altijd uitkijken hé,'t is daar allemaal rap gekeerd!
    Nu ben jij voor twee weekjes afgesloten van de wereld! Moet ook al een ervaring zijn hé. En in zo'n gat waar ze zelf geen communicatie naar buiten hebben zullen wel niet rap aanslagen gebeuren, want ja, wat heb je eraan als er geen publiciteit is! Of misschien toch wel interessant ...
    Misschien ook wel een goeie uitvalsbasis om je campagne voor nieuwe president te beginnen?

    Je hebt ondertussen al gelezen over onze snowboardreis van ward! Maar er zijn dingen die hij niet vertelt hoor! Zou maar oppassen als ge nog eens lekker bezopen bij ons thuis rondloopt!
    anyway, ik zal inderdaad die afdaling niet rap vergeten, vooral omdat we geen klote zagen, in ne put terecht kwamen en dan door de sneeuw hebben mogen ploeteren! Maar voor de rest was het een super ervaring, die ik enkel nog doe als het mooi weer is! En troost u ik ben ook op mijnen bek gegaan! Had natuurlijk wel liever gehad dat je erbij was geweest, dan had jij Ward zijn verschrikkelijke moord praktijken mogen ondervinden en was ik er misschien van gespaard gebleven. Maar voor moord praktijken moet je blijkbaar niet alleen in de sneeuw zijn!

    Hou u goed daar! Wij doen hetzelfde hier! en blijf schrijven hé! altijd zalig om van een schrijverstalent als het jouwe te genieten!

    heel veel liefs, dikke kussen en knuffels
    wij denken aan u ze!
    marian

    BeantwoordenVerwijderen