maandag 2 maart 2009

update

Op de radio werd gezegd dat we om 9u een uitleg zouden krijgen van het parlement, omtrent de aanslagen en de daders. Echter nog steeds niets gehoord. Ook niet te verbazen. De media in dit land zijn sterk aan banden gelegd.

2 weken geleden stond hier nog een heel artikel in de krant, waarin stond dat het land nog nooit zo politiek stabiel was geweest. De leiders bevochten elkaar niet langer. Blijkbaar zijn ze in die analyse het leger vergeten opnemen.

Daar zit hem waarschijnlijk het probleem. Het leger bestaat grotendeels uit mensen van de Balanta-etnie, ook de vermoorde opperbevelhebber. Het zijn zij die indertijd de Portugezen hebben verdreven. Nu was wijlen de president Nino Vieira echter van de Pepel-etnie. De legerbaas is Balanta maar luisterde recentelijk wel enigszins naar de president. Dit zou misschien als verraad aanzien kunnen zijn. Het is dus blijkbaar moeilijk om het leger in de hand te houden.

Het tribalistische kantje wordt nog erger als je beschouwt dat de Mandinga indertijd hun machtspositie zijn verloren aan de Fula. En de handel in dit land is daarentegen wel in handen van Mauritaniers, die dus eerder de Fula zullen steunen. Hopelijk geeft dit etnieënmengsel geen vonken.

Aan de hele zaak zit waarschijnlijk ook wel de drugtrafiek verbonden. De regering had namelijk aangkondigd die te gaan bestrijden.
En dan is er nog de verdeeldheid rond het al of niet terugkeren van de verbannen Marinechef, die in november al een staatsgreep heeft proberen plegen…

Nog iets vreemd: sinds het bovenvermelde positieve artikel over de politieke situatie, 2 weken geleden, is er geen krant meer verschenen. Iedereen geloofd dat dit komt doordat de papiervoorraad op is…

Het is hier zeker wel spannend, en ik voel een soort opwinding, die journalisten waarschijnlijk ook voelen als ze toevallig een kaskraker binnenhalen.

6 opmerkingen:

  1. Cé,

    Ik las het nieuws vanmorgen in de Metro op weg naar mijn werk. Moet zeggen dat ik toch ook wel schrok...
    Wat je schrijft over die drugtrafiek kan misschien wel kloppen, in dat artikel stond dat Guinee-Bissau één van de belangrijkste transitlanden is voor de drugshandel van Latijns-Amerika naar Europa.

    Nu ja, ik ben blij dat met jou alles in orde is. Hopelijk heeft de hele situatie niet te veel negatieve gevolgen voor de bevolking... Geniet nog van je verblijf daar en de vele overgetelijke ervaringen die je opdoet!

    x, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voorzichtig he Cé...

    Nog nieuws daar?

    Hier staat in het nieuws dat het leger niet de bedoeling heeft om de boel over te nemen en dat alles rustig blijft. Hopelijk blijft dat dan inderdaad ook zo.


    BTW, ik wil vice-president worden...
    Of minister van onbenoemde zaken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoorde daarnet in "raining in paradise" van Manu Chao toevallig de naam Guinee-Bissau vallen:

    In Jerusalem
    In Monrovia
    Guinea-Bissau
    today it’s rainin...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Célé,

    mijn hartje sloeg deze morgen een tik over toen ik de metro las. Hopelijk heeft het niet te veel negatieve gevolgen voor jou, de bevolking en jullie werk! En ga inderdaad maar lopen als het te warm wordt, neem geen voorbeeld aan kikkers die zich zomaar laten koken :-)

    Wees voorzichtig é!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben dus niet de enige die het vanmorgen las in de Metro en uitriep "hhhhhhh da's waar de C zit!!!!". Het was echter niet mijn Metrootje...

    Hou het daar veilig he mateken.

    kus, marit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoé, alias jouw grote zus
    Lieve broer, ik schaam me eigenlijk wel dood dat we al vier weken verder staan en dit de eerste keer is dat ik een reactie geef. Ik heb voordien wel je blog al meegevolgd, maar nu doet de kans zich voor het eerst voor om te reageren. Jij begrijpt dat natuurlijk als de beste : een combinatie van drukte, tijdstekort en vergetelheid.
    Hier gaat alles goed, maar wel drukjes. Ik ben nog altijd bezig te leven in een sprookje met Laurens als prins. Hij is zowat mijn tweede thuis geworden en mijn fantasierijke vluchtweg. Voor de rest heb ik mijn tijd verdaan met het zagen op geestesgestoorde kinderen en het bevechten van hun kuren (ja, vanzelfsprekend heb ik het over duinen-heide). Al moet ik toegeven dat ik ook vele momenten heb beleefd op mijn luie kont in het leiderslokaal, Jupiler traag naar binnen werkend. Bij elke slok genietend van de gedachte dat de cursisten het moesten doen met Maes.
    School is zoals altijd : mensen denken dat ze mij kunnen interesseren, neigingen tot het verscheuren van de tabel van Mendeljev, het verfijnen van mijn elastiek-schiet-kunsten en dergelijke. En natuurlijk niet te vergeten mijn ongelooflijk talent om mij te amuseren met een klein assortiment bestaande uit een gom, een potlood en een papier. Nu genoeg gezaagd over mijn vrij oninteressante dromerige leventje. Wat jij daar allemaal meemaakt lijkt mij mateloos boeiend en wees maar zeker dat ik later in je voetsporen zal treden. Met dat verschil dat het zeker niet met 'ingenieurs zonder grenzen' zal zijn. Alhoewel ik betwijfel dat er zoiets bestaat als: 'historici zonder grenzen' 'kom vechten tegen de mummies in Afrika'. Lieve broertje, geniet van deze prachtige ervaring en troost je met het idee dat er daar in belgie een ros meisje is dat elke dag tegen haar zin naar school moet en veel over zou hebben om te wisselen.
    Wees een flinke jongen en geef de mensen daar allemaal proper water zodat ze gezond worden zodat de blanken naar daar komen zodat ze allemaal seks gaan hebben zodat er overal rassen worden vermengd zodat discriminatie niet meer bestaat zodat iedereen een goed leven heeft zodat iedereen gelukkig is.
    Dit gezegd zijnde, geniet ervan en weet dat er hier mensjes zijn die geboeid zijn door je verhalen en er naar uitzien je terug te hebben. Ik beloof je dat als je terugkomt, we samen een Havannasigaar gaan roken HAHAHAHA of tegen dan koop ik een waterpijp. Misschien nog beter.

    amuseert u! geniet ervan! leer de mensjes daar vanalles ! en leer zelf van de mensjes bij!

    groetjes, je kleine zus die toch niet meer ZO klein is
    ik bewonder je
    xxx

    PS : heb je mijn mes daar nu altijd op zak? Of is het eerder een praktisch keukenmes of zo geworden?

    BeantwoordenVerwijderen