maandag 2 maart 2009

dood

Goeiemorgen,

Ik weet niet of het nieuws al tot bij jullie gelekt is, maar vannacht is de situatie hier in Republica Democratico da Guiné-Bissau serieus veranderd, voorgoed:

De president en de opperbevelhebber van het leger zijn afgemaakt.

De nachtwaker kwam het me net vertellen met een zekere ernst en neergeslagenheid, maar evenveel cynisme. "Altijd problemen in Guiné-Bissau. Nino (wijlen de president, nvdr.) wilt altijd problemen", zo zei hij.
Ondertussen heb ik even naar de radio geluisterd en met enkelen gepraat. Er wordt door sommigen vermoed dat het een afrekening is door de omgeving van de ex-opperbevelhebber van de marine, die vroeger al eens een staatsgreep had geprobeerd te plegen en daarom verbannen was. Maar niemand die het echt weet: "het is iets tussen de politiekers"...
Op de radio nog niets gehoord over wie de aanslagen opeist. Enkel een paar kleine politiekers die vragen om de goede vrede te bewaren.

Momenteel is het hier heel rustig. Een aantal mensen zitten buiten rond een radiootje met neergebogen hoofd. Maar de meesten zijn al weer aan het werk hier op de bureaus.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid over de toedracht en gevolgen. Hopelijk wordt het niet te warm.

Toen ik tegen de nachtwaker zei dat ik voor president ging gaan, juichte hij dat toe: "We kunnen een witte gebruiken, hier hebben we toch altijd maar problemen".
En wat me emorm bevreemd: gisterenavond was ik bij kaarslicht aan het denken wat ik zou doen als ik president was van dit land. In mijn notitieboekje schreef ik een ruw stappenplan voor de komende 23 jaar om dit land uit het slop te trekken.
En wat ook nogal voorspellend was: voor het eerst was ik vannacht bang in mijn bed. Nog voor ik gehoord had over de aanslagen, terwijl die gebeurden zelfs, was ik bang. Ik hoorde geluiden die ik anders niet hoor, en dacht meteen aan geweerschoten. Terwijl de plaats van de aanslagen 150km verder is...

Ik hou jullie op de hoogte, ook wanneer ik president wordt.

Niet ongerust zijn, als het hier echt te warm zou worden, zet ik het wel op een loopje.

XXX

PS: foto's uploaden lukt echt niet, dus dat zal voor bij terugkomst zijn.

1 opmerking:

  1. Je kan rechtstreeks verslaggever worden voor de VRT ;)

    Las het volgende op DeMorgen.be (vandaar dat ik snel kijkje kwam nemen hier):

    "Joao Bernardo Vieira, de president van het West-Afrikaanse Guinee-Bissau is door militairen om het leven gebracht, zegt de verantwoordelijke voor de externe relaties van het Guinee-Bissause leger, Zamura Induta.

    Zondagavond kostte een aanslag in hoofdstad Bissau al het leven aan de stafchef van het leger. Viera werd volgens Induta omgebracht toen hij zijn huis trachtte te ontvluchten. De daders waren medestanders van Tagmé Na Waié, de gestorven stafchef. Viera "was een van de belangrijkste verantwoordelijken van de moord op Tagmé", aldus Induta."


    Hoop dat het er rustig blijft...

    BeantwoordenVerwijderen