dinsdag 3 februari 2009

stelèstien speaking

Jep, hier zijn we weer. Ik zit momenteel nog op bureau met 2 andere laatblijvers. Een anti-cliché dus: " Afrikanen die al 12 uur aan een stuk werken! Leg dat maar eens uit aan de Walen (en de Guchten). En het meisje laat Bissao-Guinese muziek schallen uit haar gsm. Sfeer in elke cm3 lucht!

Ben net gaan lopen met mijn buurjongen Florentino, en daarna met hem naar de stad gegaan om iets te drinken. Van mijn stekje naar de stad is ongeveer 5km, en dat doen we dus met de fiets. Iedere keer oppassen voor tegelijkertijd spelende kinderen, wandelende marskramers, moto's, taxi's, camions, ezels, varkens en kraters. Tzijn toeren!
Soit, in de stad dus eerst naar het atelier van een artiest gegaan en dan naar de secundaire school. De tweede lichting studenten van de dag heeft namelijk gedaan om 19u. En dan gaan alle jongens kijken naar de meisjes die buiten komen ("Boudji este bajouda!", "kijk naar dat meisje!"). Daarna stroomt een nieuwe lichting studenten binnen om les te krijgen tot !23u30!

Ondertussen wordt ik duizend keer aangesproken. Iedereen wil me een hand geven en vraagt naar mijn gezondheid, familie,.. En ze roepen me na: Branco Pelele: Wit vel. Niet beledigend, ze zijn content een witte te zien. Echt heel fijne mensen. Anders dan in Dakar. Daar maakte je ook overal vrienden, maar op een andere manier. Daar ging het ongeveer zo:
"Hei mijn blanke Afrikaanse vriend! Jij bent wit en ik ben zwart, maar als we onze aderen opensnijden, komt er bij beiden rood bloed uit. Wij zijn dus broeders. Wil je wat weten? Ik ben net 2 weken getrouwd en we zijn in verwachting van een kind, je bent de eerste aan wie ik het vertel, want ik zie dat je een goed mens bent. Daarom geef ik je dit (een ring of een ketting ofzo). Hou het en verkoop het nooit, of het zal ongeluk brengen." Mooi, denkt ge dan. Maar tkomt erop aan het zo snel mogelijk terug te geven, of 5 minuten later komen ze geld vragen, en komt ge echt niet meeer van ze af. Extreem agressieve verkoopstechnieken dus.

Weet je wat ik hier ook wel leuk vindt? Meisjes en vrouwen wassen zich langs de kant van de weg. Emme: kijken mag e!

Moet wegf, ze leggen boel plat.

Dada!

4 opmerkingen:

  1. Broertje,

    Ik zie dat je het daar naar je zin hebt in Guinée-Bissau en dat je de cultuur daar stilletjes aan leert kennen. Ik vind het zalig dat de mensen je daar spontaan aanspreken. De enige persoon die mij onlangs heeft aangesproken is Eddy Wally,in een wegrestaurant :-)

    Hihi je zal daar wel uw bekijk hebben als de vrouwen zich daar gewoon langs de weg staan te wassen! Maar maak uw Emmelief maar niet te jaloers,ze zal het al moeilijk genoeg hebben.
    Ik ben net terug van 2 dagen Duitsland met Bart, het was echt leuk en er lag zeker de volle 2 cm sneeuw.. Maand begin ik met mijn stage, ben eens benieuwd.

    Ben je daar al een beetje ingewerkt?

    Amuseer u daar nog, maar als je nog zoveel te ontdekken hebt zal dat zeker geen probleem zijn. En met die hagedis heb je toch iemand om elke avond goeienacht tegen te kunnen zeggen éh ;-)
    Dikke zoen, en wees voorzichtig daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey cé,

    Fijn te horen dat je het daar al wat gewoon aan het worden bent en dat de mensen zo aardig zijn. Ben wel eens benieuwd naar wat foto's van de stad en van je dorpje en van je fietstochten. Het klinkt in ieder geval allemaal heel gezellig en charmant. Maar hoe valt het project zelf mee? Daar zeg je niet te veel over. Weet je wat je moet doen of is't een beetje plantrekkerij? En in mijn geval is plantrekkerij niet echt productief.
    Geniet nog van het weertje ginder, hier is't maar triestig en geniet maar van het zicht!
    Ik ga nog wat verder werken en straks met mijn hondjes gaan wandelen! Hopelijk ligt ons huisje er nog een beetje degelijk bij! en daarna ga ik al mijn energie naar de tv sturen en hopen dat diene dwaas van nen Bart de Wever eindelijk uit de slimste mens verdwijnt! Want anders pak ik hier het vliegtuig en kom ik achter u aan!
    doei
    marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi C,
    Fijn dat je het al goed naar je zin hebt daar bij de Guinee-Bissauers! Mijn goesting om erop uit te trekken wordt er enkel verder door aangewakkerd, doch ik zal nog een goede maand geduld moeten hebben.
    Hier gaat alles verder zijn gewone gangetje, de thesis sleept zich heel langzaam naar het einde, terwijl de meeste tijd gaat naar het trachten uitlezen van Wikipedia (had ik nooit aan mogen beginnen) en het luisteren naar de (te) vele cd'tjes die ik koop. Momenteel hebben de lieftallige Isobel Campbell en de ook wel sympathieke Mark Lanegan de cd-speler ingepalmd.
    Hou ons zeker op de hoogte van je verdere avonturen daar!
    x Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey cé,

    slecht nieuws of eigenlijk goe nieuws! Ik zal dan toch niet afkomen hé. De wever ligt er uit!!! Al een geluk anders was hij nu de slimste mens ter wereld!!! Het is Braeckman geworden!
    Ik weet dat ge gene tv fan zijt, maar toch! ik heb gezegd dak u op de hoogte ging houden hé
    liefs
    marian

    BeantwoordenVerwijderen