vrijdag 6 februari 2009

Hello!

Alles nog steeds goed hier. Ik voel me wel eens alleen, maar het went.

Ondertussen is ook het werk al goed op gang gekomen. We hebben een planning opgesteld voor de komende 3 weken en de agenda zit goed vol. Iedere volgende week zal ik telkens 5 dagen in een dorp verblijven om daar de waterproblematiek in kaart te brengen en oplossingen uit te denken. Alles in samenspraak met de lokale bevolking natuurlijk.
Ondertussen werk ik hier aan de voorbereiding van die studies. Ik heb vandaag ook voor het eerst mijn watertestkit gebruikt, om al eens te checken oft boeltje werkt. Ze bekeken me wel een beetje vreemd toen ik mijn apparaatjes en producten uithaalde. Ik heb een "veldlabo" ingericht op een tafel onder een afdak. Als bunzenbrander heb ik een kookpot op een kolenvuurtje, als afzuiging de wind, en als maatbeker een lege doos ijskreem van 500mL. En dan heb ik nog een hele technische ploeg van kijklustigen die ook allemaal graag eens een product in een schaaltje of buisje willen kappen. Ik krijg echt alle meewerking die ik kan wensen.

Gisteren was echt een mooie dag. Lekker hard gewerkt. En dan komt plots de buurjongen aankloppen. Hij wil bij me komen studeren. Ik leer hem een computer opstarten, Word en Excel gebruiken. Hij is er echt snel mee weg. Daarna komt hij met een oud chemieboek aanzetten en zet zich in een hoekje van mijn hut te studeren. Hij wil namelijk economie of geneeskunde studeren in het buitenland. Als er natuurlijk nog eens een beurs wordt uitgeschreven...

Dan gaan joggen, en dan komt het beste: palmwijn!
Amai is me dat een goed spul. Spotgoedkoop (ongeveer 20 eurocent per liter), extreem verfrissend, ongeveer 6graden alcohol denk ik, en bovendien gastronomisch uitermate verantwoord! Ik wil later ook een palmboom in mijn tuin, echt waar.

Alle, kben is weg.
Foto's, ja, als ik eens tijd heb...Inch-Allah!

Een dikke kus aan al mijn dierbaren

7 opmerkingen:

  1. Zeg, wanneer is het daar palmwijnbeurs?

    It's a beautiful day!
    And nothing is impossible in your own powerful mind.


    Wees een goede mentor voor jouw pupillen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Cé,
    Laat de palmwijn maar vloeien dan leren ze daar die andere Cé ook maar eens kennen of ze kennen hem waarschijnlijk al.
    Geniet vollenbak van elke moment zodat je daarna Ciné bissau in je geheugen mee naar huis kan nemen.
    Wat is het lokale taaltje daar eigenlijk? lukt dat een beetje om die gasten daar vlaams bij te brengen?

    Vele groetjes vanuit het zonnig en o zo warme België
    (het is hier nu 30°C en sneeuw, regen of politiek dat kennen we hier niet meer hoor... it's all in the mind)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Broertje!!
    Ge hebt het daar echt volledig naar u zin lijkt het...Ben daar heel blij om. Echt zalig dat die mensen daar zo behulpzaam zijn.
    Ik zit nu op mn stage, ik zal ook nog veel werk hebben met mijn bodemonderzoek.
    Ben je trouwens al een beetje gebruind? Of gewoon al volledig getransformeerd in een Afrikaan?
    Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. proficiat van parrain en marraine vanuit het ingesneeuwd Charmey

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben goede Tip op commercieel,hygiënisch,sociaal vlak.Als je wil sturen we u een 50tal zeepjes op en kan je dan de vrouwen langs de straatkant voordoen hoe zij zich het best inzepen.Misschien word je ervan rijk/populair/of beland je in de kliniek. Het leven zit vol risico's maar als je het niet probeert weet je het niet.
    Daarna misschien plaatselijke zeepfabriek oprichten "pele blanco di Stelestino".Vergoeding op risicokapitaal voor u slechts 10%.
    uw liefhebbende papsie en mamsie die heel blij zijn dat je het heeeeeeeel goed stelt. Geniet maar met volle teugen van de palmwijn, de zonneschijn en de jovialiteit van de plaatselijke bevolking. Oneindig veel kusjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Célé,
    papa vroeg zich af of hij u een paar kilo zeep moest opsturen zodat ge daar een full time job als wasser van die vrouwen langs de weg kunt beginnen... Er is niets mis met mensen willen helpen eh ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hey cé,

    ik zal het maar niet over ingezeepte vrouwen hebben zeker!!!
    Ben blij dat je daar je stekje en je werkje hebt! Ziet er heel boeiend uit om met de verschillende dorpen zo'n nauw contact te hebben. U wel gedragen naar de regels hé, misschien zijn er wel dingen taboe. En wie weet heb je zonder dat je het weet, door één verkeerd gebaar, een hele rel op gang gebracht. Dus informeer u maar goed en neem een goeie gids. Hoe zit het met de taal, een beetje gemakkelijk om te leren? Of is het allemaal frans? Engels?

    Trouwens in plaats van een zeepfabriek kunt ge misschien beter gewoon een avondschool beginnen. Ge zijt toch al goed bezig hé.

    Hier alles rustig, nog niet zo veel uitgestoken, alleen veel met mijn hondjes gewandeld en gelezen. Dus lekker genieten en af en toe wat werken!

    Geniet nog van de palmwijn,
    van het mooie weer en het mooie gezelschap!

    en tot de volgende
    kussen en knuffels
    marian

    BeantwoordenVerwijderen